Digital Branding

Of we het nu leuk vinden of niet, het internet is niet alleen een nuttig instrument geworden voor bedrijven en particulieren, maar ook een noodzakelijk onderdeel van het dagelijks leven. Veel mensen brengen doordeweeks meer tijd online door dan offline en het internet is ontegenzeggelijk de plek waar je informatie over vrijwel alles kunt terugvinden. Voor bedrijven die het internet gebruiken om een digitaal merk te ontwikkelen is dit een geweldige zaak, maar veel bedrijven in een breed scala van industrieën leven nog in het stenen tijdperk als het gaat over het faciliteren van een sterke digitale aanwezigheid.

Het belang van digitale branding is op een ongeziene hoogte nu ons leven meer en meer verweven raakt met computers en de digitale wereld. In dit artikel bespreken we wat digital branding is en wat het belang ervan is in moderne marketing.

Wat betekent Digital Branding nu echt?

De term ‘Digital Branding’ kan een beetje verwarrend zijn. Laten we eens kijken hoe Wikipedia het definieert:

Digital branding is een merkbeheertechniek die gebruik maakt van een combinatie van internetbranding en digitale marketing om een merk te ontwikkelen op een aantal digitale locaties, waaronder internetgebaseerde relaties, apparaatgebaseerde toepassingen of mediacontent.

Hoewel dit misschien niet de eenvoudigste definitie is om te verteren, raakt het enkele van de belangrijkste componenten aan die deel uitmaken van dit relatief nieuwe idee.

In zijn eenvoudigste vorm is digital branding bedoeld om digitale middelen (website, sociale kanalen, enz…) te gebruiken om verbinding te maken en indruk te maken op mensen. Of het nu gaat om klanten, partners of medewerkers, digital branding is het allesomvattende gevoel dat je krijgt van een digitaal bedrijfsprofiel. Laten we wat dieper ingaan op de details van wat er in digital branding zit.

Wat maakt een digitale merkstrategie mogelijk?

Digital branding is de hoeksteen van de moderne marketing, maar wat er echt in zit is vaak een verwarrend web van digitale activiteiten. Enkele van de belangrijkste onderdelen van een digitale marketingstrategie:

1. Website

De basis van elke digitale strategie, of het nu gaat om branding, marketing of eenvoudigweg online zichtbaarheid, is de website van een bedrijf. We hoeven het belang van een website niet te prediken, want het maakt niet uit in welke branche je werkt, iedereen is zich er al van bewust hoe belangrijk ze zijn voor een bedrijf.

Websites spelen een cruciale rol in digital branding omdat ze vaak het doelwit zijn om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met jouw bedrijf.

Daarom is het essentieel dat een website het merk van een bedrijf belichaamt. Niet alleen moet de website er goed uitzien en goed functioneren, het is de beste tool om leads en nieuwe zaken vast te leggen. Een doeltreffende website geeft een gevoel van vertrouwen bij de bezoeker. 

2. Social Media Kanalen

Of het nu gaat om Facebook of Instagram, veel bedrijven weten dat ze sociale media nodig hebben, maar slagen er niet in om een strategie te ontwikkelen voor het gebruik ervan.

Het is een fantastische manier om een digitaal merk bij potentiële klanten te krijgen, als het op een effectieve manier wordt gebruikt.

Maar het kan ook een enorme verspilling van tijd, geld en middelen zijn als het niet goed wordt gebruikt. Hoewel verschillende industrieën altijd verschillende toepassingen zullen hebben voor sociale media, is het cruciaal om ervoor te zorgen dat ze hetzelfde merkimago en dezelfde doelstellingen van hun website weerspiegelen.

3. Content

Ondernemingen zouden moeten bloggen… Als je ooit hebt gewerkt met of zelfs maar een gesprek hebt gehad met een digitaal marketingbedrijf, dan is de kans groot dat je het belang van content in digitale marketing kent.

Het probleem is dat veel bedrijven (bv. op sociale media) gewoon inhoud creëren omdat ze het gevoel hebben dat ze dat moeten doen, in plaats van aan de slag te gaan met een echt plan en strategie.

Of het nu gaat over het schrijven van content voor social media promotie of in een poging om lezers te winnen via SEO in een Google-zoekopdracht, je content moet altijd in lijn zijn met de digitale doelen en dus het imago van jouw bedrijf.

4. Betaalde digitale reclame

Van remarketing en pay-per-click advertenties met Google, tot carrousel beeldadvertenties in Facebook, er is een overvloed aan mogelijkheden om via betaalde ads jouw doelpubliek te bereiken.

Betaalde reclame is een ander cruciaal onderdeel van digital branding en is één van de enige manieren om te garanderen dat je jouw publiek bereikt. Terwijl het vooral neerkomt op de prijs, is het één van de SNELSTE manieren om je merk en boodschap tot bij jouw doelpubliek te brengen.

Het belang van Digital Branding

Branding in het digitale tijdperk is geen lichte taak. Ondernemerschap is een groeiende trend over de hele wereld, en of je nu voor jouw brouwerij of vastgoedkantoor een merk wilt creëren, de concurrentie in de industrie wordt heviger met de minuut. Daarom is het ontwikkelen van een identiteit en een plan om je publiek te bereiken nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Waar we bedrijven vooral zien vallen bij het creëren van een digitale-branding-strategie is het gebrek aan samenhang tussen hun verschillende digitale activiteiten. Ze hebben misschien één bedrijf betaald om een website te bouwen, ze hebben een werknemer die hun social media in huis heeft, een derde partij die hun SEO onderhoud en één van de neven van de eigenaar doet de ADS. Er gaat zoveel verloren in de vertaling en zelfs als een bedrijf probeert om alle onderdelen te laten werken voor een gemeenschappelijk doel, is het vaak erg moeilijk om een gecentraliseerde merk- en marketingstrategie te handhaven.

KAPMES Branding Bureau

Wij vinden oprecht dat elke onderneming die met passie zijn activiteiten uitvoert, ook recht heeft op een aantrekkelijke en doeltreffende branding. Dat geldt zowel voor big businesses als eenmanszaken.

digital branding bureau meeting

Hak de knoop door.

Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Als je meer wilt weten over branding trends, onze filosofie en/of een gratis online merkaudit van hoe jouw bedrijf momenteel online presteert, neem dan vandaag nog contact op met ons.

Wij denken graag met je mee.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.