UX-design en branding?

Binnen KAPMES hanteren we UX-design om de structuur van een website of app te bepalen.

Het voordeel hiervan is dat er op voorhand over wordt nagedacht waardoor jij geen standaard website krijgt, maar een verhaal dat klopt.

Hoe doen we dat?

Wat is UX-design?

UX-design, ook wel gekend als User Experience design, is het proces dat we bij KAPMES gebruiken om je website te maken die de gebruikers een zinvolle en relevante ervaring biedt. Het gaat om het ontwerpen van de gehele flow van een website, inclusief aspecten van branding, design, bruikbaarheid en functie.

De storytelling van je website is zeer belangrijk. De gebruiker moet niet enkel door de website geleidt worden, maar ook door het verhaal hierachter.

Gebrek aan creatieve aanwijzingen? Een overmaat aan Call To Action-knoppen of knoppen die op de verkeerde plaats staan? Te veel, of net te weinig afbeeldingen/video’s? … Er zijn ontzettend veel factoren die je website ondoeltreffend kunnen maken in je marketinginspanningen. Deze moeten in orde zijn om te kunnen slagen je doelgroep aan te trekken en te converteren.

Branding en UX-design beïnvloeden elkaar?

Branding kan UX informeren en UX kan branding definiëren. Merkervaring en gebruikerservaring moeten samenwerken om klanten te betrekken en te verrassen. We moeten er dus naar streven om de gewenste merkperceptie over te brengen op onze doelgroep bij het definiëren en ontwerpen van de kenmerken van de websites.

Branding in UX-design betekent ook gebruikservaring en gebruiksgemak. Tijdens het bezoeken van je website, moeten mensen plezier beleven. Creëer daarom een aangename ervaring voor hen. Ook dat is deel van branding!

Hoe verbind je die twee?

  1. Definieer globale doelstellingen
    Elk bedrijf heeft zijn eigen doelen. Het is essentieel om deze doelen te noteren en naar de hele organisatie te communiceren. Iedereen moet weten wat het bedrijf probeert te bereiken en waarom. Zo zal het een gevoel van een gedeeld doel creëren en de betekenis introduceren in de ontwikkeling van de website.
  1. Definieer het doel van het merk
    Wat is je merkbelofte en hoe wordt deze gecommuniceerd? Een merkbelofte moet in het webontwerp worden ingebakken en belangrijke UX/UI beslissingen beïnvloeden. Denk erover na om de merkbelofte als maatstaf te gebruiken – vraag jezelf altijd af of je merk zijn belofte aan je gebruikers waarmaakt.
  1. Verzamel en analyseer gebruikersfeedback op regelmatige basis
    Webontwerp is een eindeloos proces. Je moet voortduren gebruikersfeedback verzamelen en analyseren, omdat deze feedback je helpt bij het nemen van beslissingen voor je website.

UX is niet UI

User Interface (UI) design verwijst naar de esthetische elementen waarmee mensen omgaan met een product, zoals knoppen, pictogrammen, menubalken, typografie, kleuren en meer.

User Experience (UX) design verwijst naar de ervaring die een gebruiker heeft bij interactie met een product. Het richt zich op de gebruikersreis en hoe efficiënt en gebruiksvriendelijk het product is.

Wire-wat?

Wireframes zijn tweedimensionale skeletachtige omtrekken van een webpagina of app. Ze geven een duidelijke weergave van de paginastructuur, informatiestructuur, lay-out en user flow van een webpagina of app. Een wireframe wordt meestal zonder styling weergegeven.

Wireframes worden aan het begin van de ontwerpfase gebruikt en hebben drie belangrijke doelen: ze houden het concept gebruikersgericht, ze verduidelijken en definiëren websitefuncties, en ze zijn snel en goedkoop te maken.


Verschillende UX-tools

Bij KAPMES gebruiken we Adobe XD als UX-tool omdat deze snel werkt en gemakkelijk is om te reviewen door de klant. Op die manier kunnen we beter en vlotter met de klant terugkoppelen voor feedback.

Andere softwareprogramma’s die vaak voor UX-design gebruikt worden zijn Figma, Sketch en InVision.

ux-tool-sketch
ux-tool-figma
invision-logo

Matcht jouw website met je merk? Doe de checks!

Hiërarchie
Een duidelijke visuele hiërarchie leidt het oog naar de belangrijkste elementen op de pagina. Dit kan worden gedaan door variaties in kleur en contrast, schaal en groepering.

Toegankelijkheid
Zorg ervoor dat een website door alle gebruikers in gelijke mate kan worden gebruikt. Niet enkel de gebruikers van elke website verschillen, maar ook de mogelijkheden van de websites. Hou je tijdens het ontwerpen geen rekening met de toegankelijkheid? Dan creëer je een beperkte ervaring. Een voorbeeld hiervan is het niet correct verwijzen van linken van de ene webpagina naar de andere.

Consistent
Een bruikbaar en gebruiksvriendelijke website zorgt altijd voor een consistente ervaring. Als de gebruiker elke keer een nieuwe manier moet vinden om een bepaalde actie op de website te doen, zal hij tegelijkertijd verward en gefrustreerd raken. Daarom zorgen we er altijd voor dat alle knoppen en linken overal op dezelfde manier staan aangeduid op de website om zo verwarring te voorkomen. Dit zal ook voor meer herkenbaarheid zorgen bij de gebruiker.

Zijn er twee van de drie niet juist, of twijfel je nog? Neem dan zeker contact op met ons, zo kunnen we kijken wat we voor jou en je merk kunnen doen.


Hak de knoop door.

Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Kom je er toch niet helemaal uit of heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
We denken graag met je mee.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.


    Nog even in het kort.

    Branding kan UX informeren en UX kan branding definiëren. Merkervaring en gebruikerservaring moeten samenwerken om klanten te betrekken en te verrassen.
    Wireframes zijn tweedimensionale skeletachtige omtrekken van een webpagina of app.

    User Experience (UX) gaat over de gebruikerservaring van je bezoekers. User Interface(UI) focust op de interface of het visuele aspect.