Hoe bouw je een sterk merk?

Het opbouwen van een waardevol merk bestaat uit verschillende gerichte keuzes.

Maak duidelijke beslissingen in wie je bent en wat je wilt uitstralen zodat jij en je klanten altijd weten wat ze aan je hebben en wat ze van je mogen verwachten.

Hak de knoop door.

Knoop: Wat is je doel en waarom?

Stel jezelf de vragen:

  • Waarvoor leef je?
  • Waarom besta je als onderneming?
  • Waarvoor spring je ’s morgens uit je bed?

Denk verder dan het voor de hand liggende.
Uiteraard ‘werk’ je om voor jezelf en anderen te voorzien. Dat er brood op de plank moet komen is een gegeven. Maar waarom koos je voor deze manier om dat doel te bereiken. Vertrok je vanuit een passie, overtuiging of sterkte?

We hebben 3 vragen opgelijst die je kunnen helpen om het doel, of met andere woorden de bestaansreden, van je bedrijf te achterhalen.


Waarom doe je het? (visie)

Welke toekomst wil je helpen creëren en hoe ziet die toekomst eruit?

Alle bedrijven denken precies te weten wat ze doen en waarom.
Maar is dat ook zo?

Zo is er de bekende metafoor over de boor en het gat. Verkoopt men een boor of een gat?

Wat is het doel van de boor? Waarom koopt iemand een boor? De boor zelf heeft geen nut. Het is een gat op een bepaalde plek waar men naar op zoek is. De boor is maar een middel om het gewenste resultaat te bekomen.

Welke visie hebben bedrijven zoals Bosch of Black en Decker dus volgens ons?
Een wereld waarin iedereen zelf, professioneel en veilig, thuis werken kan uitvoeren.

man zittend op pier aan berg meer als metafoor voor de visie

Denk dus na voor jezelf.
Verhuur je kamers of verzorg je de broodnodige ontspanning van een gezin?
Vervoer je personen van punt A naar B of zorg je voor gemoedsrust en extra vrije tijd omdat je klant vakliteratuur kan bij lezen ipv zelf te rijden?

Door het correct en doordacht beantwoorden van deze vraag zal je je visie ontdekken.


Hoe doe je het? (Missie)

Hoe creëren we die visie van de toekomst?

Wanneer je je visie hebt kan je bepalen hoe je deze tot werkelijkheid zal laten komen.
Dit is je missie.
Met je missie kan je je merk positioneren in de markt en een duidelijk verschil maken.

Nu we hebben bepaald waarom je het doet, zou de schakeling naar ‘hoe’ vlot moeten gaan. Waarom help jij gezinnen graag met ontspannen, waarom zorg jij ervoor dat iemand niet zelf hoeft te rijden?

Astronaut in de ruimte als metafoor voor de merk missie

De antwoorden op deze vragen kunnen zeer gevarieerd zijn. Je hebt bijvoorbeeld veel ervaring in je vakgebied en gelooft dat je het beter of aangenamer kan dan de universele standaard.

Je houdt van hetgeen dat je moet doen om het doel van de klant te bereiken en doet dit beter dan de meeste anderen.
Bijvoorbeeld: Je rijdt graag, veilig en vlot, je gaat graag met mensen om en zij met jou of je houdt ervan om via logisch denken een complex probleem op te lossen.

Deels gaan we op zoek naar je sterktes. Het is maar logisch dat je van je sterktes je merk maakt.

Het antwoord op deze vraag is je missie.

De Kapmes missie is bijvoorbeeld de oprechte identiteit van een merk/bedrijf naar voor te brengen door correcte communicatie en uitstraling.
Dit doen we door dieper te graven in het hoe, wat en waarom.


Je kernwaarden bepalen.

Wat is je bedrijfscultuur? Hoe gedraag je je om je visie na te streven?

Nu we weten waarom je het doet en hoe je dit wilt doen, is het een kleine stap naar je kernwaarden.

abstracte kern

Kernwaarden zijn korte zinnen/bedenkingen die je als mantra kan gebruiken om gericht aan je missie te werken.
Door te leiden vanuit je kernwaarden zorg je voor een merk waar je ten allen tijden zelf achter staat, waar je je thuis voelt en waar je doelpubliek zich altijd in zal herkennen.

Voorbeelden van kernwaarden zijn: Plezier, Groei, Innovatie, De klant komt eerst of Optimaal ecologisch.

Let wel op! Je kernwaarden zijn je KERNwaarden. De meest belangrijke waardes. Ga niet overboord en kies slechts een drietal kernwaarden.

Weeg elke beslissing die je maakt af tegen deze waardes. Zal een bepaalde handeling ervoor zorgen dat mijn merk nog ecologischer wordt? Zorgt deze aankoop voor plezier? Is mijn investering wel innovatief genoeg?

Je zal snel merken dat deze kernwaardes een grote hulp zijn in je beslissingsproces en motivatie.


Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Kom je er toch niet helemaal uit of heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
We denken graag met je mee.

In de komende blogs helpen we je ondermeer om je doelpubliek en identiteit te bepalen aan de hand van deze visie, missie en kernwaardes.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.


    Nog even in het kort.

    De visie van een merk/bedrijf is het grote doel van een bedrijf. De bestaansreden. Een strak gedefinieerde toekomst die men tracht te bekomen.

    De missie stelt hoe een bedrijf/merk zijn visie zal bekomen. Welke stappen moet men volgen om tot het beoogde resultaat te komen? Hoe past jouw merk of bedrijf binnen het behalen van de visie.

    Kernwaarden zijn korte zinnen/bedenkingen die je als mantra kan gebruiken om rechtlijnig je merk/bedrijf te sturen in de richting die je op voorhand hebt bepaald.