Hoe bouw je een sterk merk?

Het opbouwen van een waardevol merk bestaat uit verschillende gerichte keuzes.

Eerder hebben we samen de Visie, Missie en Kernwaarden van je merk bepaald. Dit is de fundering voor een sterke, eenduidige uitstraling naar jouw klanten toe, maar wie zijn jouw klanten?

In dit stuk gaan we op zoek naar die klanten.

Hak de knoop door.

Knoop: Wie zijn jouw klanten?

Je hebt vast wel een doelgroep voor ogen wanneer je aan mogelijke klanten denkt.

Maar zijn dit ook wel degelijk jouw klanten?
We houden het even héél algemeen: Misschien bestaat je beoogde doelgroep uit vrouwen, maar blijkt dat je klanten vooral uit mannen bestaan die een cadeau komen kopen voor hun vrouw.


Hoe komen we dan te weten wie écht je klanten of je doelgroep zijn?

De enige juiste manier om je doelgroep te bepalen is d.m.v. marktonderzoek.

Door een gericht marktonderzoek kom je exact te weten welke groep personen jouw product/dienst koopt of zal kopen en wie er nog wat extra overtuiging nodig heeft.

Hoe gaat een marktonderzoek in zijn werk?

Je (potentiele) klanten verbergen een schat aan data.

We kunnen op zoek gaan naar informatie zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, gezinssamenstelling, inkomen, beroep, woonplaats, interesses, vrienden, favoriete merken, motivatie, doelen, frustraties, dromen….

We bekijken deze data in zijn geheel en highlighten opvallende overeenkomsten om zo een algemeen beeld te vormen van je klant. Heeft bijvoorbeeld 45% geen eigen wagen? Dan ligt dat gemiddelde 3x hoger dan het algemeen gemiddelde en mag dat wel opvallend genoemd worden.

Kleurtjes op een rij met opvallende en minder opvallende verschillen

Hoe doe je dit als je nog geen klanten hebt of je bereik vooralsnog laag ligt?

In dat geval gaan we op zoek naar een voldoende groot en divers testpubliek. We stellen hen verschillende bedrijven voor en kijken aandachtig naar wie wel of niet voor jouw merk kiest en waarom.


OK, maar wat na het marktonderzoek?

Giet de gevonden data in een overzicht.

Wanneer je weet wie wel of niet interesse heeft in je merk en je een goed beeld hebt van je gemiddelde klant(en) kan je deze in persona’s of klantprofiel gieten.

Een persona is een beschrijvend, overzichtelijk profiel van je klant.

Je doelgroep kan meerdere persona’s kennen. Bijvoorbeeld: Jouw verfspuitbussen worden gekocht door tieners om aan graffiti te doen, maar ook door vrouwen tussen 30 en 50 jaar die de nieuwste knutselhypes volgen.

3 verschillende Spuitbussen

Dus ik heb nu een beeld van mijn klant(en), wat nu?

Hierna kan je alle beslissingen in je bedrijf aftoetsen aan je persona’s.

Zal Marielle, de vrouw van 41 met een migratieachtergrond, 2 kinderen van 18, 22 jaar met een echtgenoot in een hoge functie en 3,4 zussen en 1,6 broers woonachtig in een middelgroot dorp blij worden van de verandering die jullie willen doorvoeren?

Je kan zelfs gericht opzoek naar gelijkgestemden van jouw klanten. Je weet hoe ze denken, welke social media ze gebruiken en welke events ze bezoeken.

Profiteer van de voordelen

Door het bepalen van je doelgroep kan je je marketingbudget veel gerichter en efficiënter gebruiken. Je weet nu ook welke uitstraling en communicatie klanten van je verwachten.


Kies jouw doelpubliek en stick with it!

Als je merk een bepaald type klant heeft, is het aangeraden om je op dat type klant te richten in je communicatie en uitstraling.

Zijn je klanten mannen tussen 30 en 45 richt je marketing en communicatie dan op deze groep. Je zal merken dat je conversie pakken hoger ligt dan wanneer je reclame maakt naar mannen en vrouwen van alle leeftijden.

Blijft mijn doelpubliek altijd hetzelfde?

Begrijp ons niet verkeerd: Bovenstaande wil niet zeggen dat je doelgroep niet geleidelijk aan of zelfs plots kan veranderen.

Houd je vinger aan de pols. Houd je klanten in de gaten. Je wilt niet missen dat je sector van de ene dag op de andere hot is geworden op TikTok en alle kids jouw product moeten hebben. Of dat je klanten samen met jou ouder zijn geworden terwijl jij je nog steeds richt op een jong publiek.

Je product of dienst aan de man brengen lukt nu eenmaal makkelijker als het van bij de start de juiste man of vrouw is.


Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Kom je er toch niet helemaal uit of heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
We denken graag met je mee.

In de vorige blog bepaalden we samen je visie, missie en kernwaardes. In de komende blog gaan we op zoek naar je identiteit.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief zodat je niets mist.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.


    Nog even in het kort.

    Een doelgroep is een groep van personen naar wie je je richt omdat je gelooft dat deze groep het grootste potentieel heeft om klant van je te worden.

    Je bepaalt je doelpubliek door marktonderzoek. 

    Dit kan door enquetes bij bestaande klanten, het uitpluizen van voorradige klanten gegevens of door het bevragen van een testpubliek. Let wel dat je sample size voldoende groot en divers is.

    Een persona is een beschrijvend en overzichtelijk profiel van je klant.

    Bijvoorbeeld: Raoul, man van 46 met een migratieachtergrond, 2 kinderen van 18, 22 jaar, een echtgenoot in een hoge functie, 3,4 zussen en 1,6 broers woonachtig in een Vlaamse centrumstad.