Branding als tool
Grote en kleine zaken verdienen allemaal een sterk merk. Zo kan je een aantrekkelijke positie uitbouwen voor zowel je personeel als je klanten.
Van pennen tot voicemails en van boeken tot kleding, in veel verschillende aspecten kan branding terugkomen om je merk te versterken. Hieronder vertellen we je waarom dit belangrijk is, en geven we enkele voorbeelden.
Merkimago
Een van de belangrijkste aspecten van effectieve branding is het creëren van een consistent en samenhangend imago voor jouw bedrijf. Dit betekent niet alleen een sterk logo en goed ontworpen marketingmateriaal, maar ook het uitbreiden van die branding naar de details die vaak gebruikt worden in je kantoor, bijvoorbeeld e-mail handtekeningen of sjablonen voor presentaties/whitepapers, out-of-office meldingen, maar ook je profielfoto op social media.

Het gebruik van een gepersonaliseerd notitieboekje oogt professioneler. Het is een praktische manier om notities te nemen maar ook om je merk door te trekken naar de kantoorspullen.
Branding in je omgeving
Door de kleuren, lettertypes en andere ontwerpelementen van jouw merk op te nemen in de voorwerpen die je dagelijks op kantoor gebruikt, kan je een samenhangende en professionele sfeer creëren die jouw merk weerspiegelt. Dit kan alles omvatten, van de pennen en het papier dat je gebruikt tot het meubilair en het decor in je kantoor. Maar dit kan ook evengoed gaan over de wifi-logingegevens die je gebruikt. Hier zou dan bijvoorbeeld bij een koffiebar de wifi login kunnen zijn ‘heerlijke ko-fi’ met als wachtwoord ‘een koekje erbij’. Zo trek je de branding door tot in de kleinste details, geef je er toch een leuke twist aan en geef je je klanten een kleine ervaring die ze niet snel zullen vergeten.


Nike trekt het speelse en sportieve van zijn merk door naar de inrichting van hun kantoren (Nike, Londen).
Employer Branding en Brand Image
Naast het creëren van een professioneel imago kan het integreren van jouw merk in de details van je kantoor ook helpen om een gevoel van eenheid en cohesie onder de werknemers te bevorderen. Wanneer iedereen dezelfde artikelen gebruikt en werkt in een omgeving die de huisstijl van het bedrijf weerspiegelt, kan dat helpen een gevoel van samenhorigheid en solidariteit onder het team te creëren. Bijvoorbeeld door kledij te gebruiken.

IKEA werknemers zijn makkelijk te herkennen aan hun geel t-shirt met blauwe tekst op, zo herken je ze beter als je een vraag wilt stellen.
Kantoorartikelen
Bovendien kan het gebruik van artikelen met je merk op op kantoor ook een geweldige manier zijn om jouw bedrijf te promoten bij klanten en bezoekers. Als mensen het merk zien op de voorwerpen in jouw kantoor, kan dat helpen om een positieve indruk van je bedrijf te creëren en de boodschap van jouw merk te versterken.
Het integreren van jouw merk in de details van je kantoorruimte is een belangrijk aspect van effectieve branding. Door een samenhangende en professionele sfeer te creëren, kan je de eenheid onder het team bevorderen en tegelijk het bedrijf promoten bij klanten en bezoekers.
Deze details kunnen subtiel zijn en onbeduidend lijken, maar ze hebben wel een grote meerwaarde voor je personeel en je klanten. Deze details kunnen je product niet verbeteren maar ze kunnen zeker helpen om de juiste indruk na te laten bij een klant. Enkel zo kan je een merk opbouwen dat vertrouwen oproept bij klanten.

Het plaatsen van je logo op waterflessen kan klanten een positieve indruk geven.
20 Voorbeelden van plekken waar branding kan ontbreken.
- Je e-mailhandtekening
- Bedankkaarten
- Je briefpapier en bedrijfsformulieren (bijvoorbeeld facturen)
- Je profielfoto
- De geschenken die je collega’s of klanten geeft, zijn ze on-brand of gewoon geschenken?
- Kleding en accessoires
- De dingen die je meeneemt naar vergaderingen (zoals een notitieblokje en pen)
- De manier waarop je vergaderingen leidt
- Wat je omringt in je kantoor
- De boeken die je leest
- Het sjabloon voor je presentaties, voorstellen en andere documenten
- De pen of het schrijfgerei die je gebruikt
- Je agenda of e-kalender
- Je technologie
- Je out-of-office bericht
- Je voicemail begroeting
- De plaats waar je je klanten, collega’s en teamleden naartoe brengt voor belangrijke vergaderingen
- Wat je tijdens vergaderingen serveert
- De inhoud van je sociale media profiel
- Verpakkingen van producten die je uitstuurt
Benieuwd hoe wij het doen? Of kunnen wij je helpen met je branding? Kom dan gerust eens een babbeltje doen met een tas KAPMES koffie erbij.

Hak de knoop door.
Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.
Als je meer wilt weten over branding trends, onze filosofie en/of een gratis online merkaudit van hoe jouw bedrijf momenteel online presteert, neem dan vandaag nog contact op met ons.
Wij denken graag met je mee.
Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief.