Branding, marketing… WHUT?

Marketing en branding zijn 2 dingen die heel dicht bij elkaar liggen, maar toch zijn ze niet helemaal hetzelfde. Deze termen zijn de laatste jaren onmisbaar geworden. Heel vaak krijgen we de vraag waar het verschil zit. De meningen zijn vaak uiteenlopend. Wat is volgens ons het verschil tussen branding en marketing?

Het is geen exacte wetenschap, marketing en branding gaan hand in hand. Deze feeling vloeit voort uit ervaring, ervaring die wij reeds hebben opgebouwd. Hieronder delen we onze belangrijkste bevindingen en inzichten met jou. 

Marketing

Marketing is gericht op het totale proces van creëren, communiceren, leveren en het uitwisselen van producten en/of services. Marketing is al hetgeen wat een bedrijf doet om de verkoop van een product, dienst of de waarde van een merk te boosten. 

Dit alles begint bij de marketingstrategie. Deze strategie vertelt je hoe het merk in de markt gepositioneerd zal worden. Tegenwoordig bestaan er vele verschillende soorten marketing waardoor er altijd wel een manier is die bij jou past.

Marketing: Merken proberen op Times Square in New York de aandacht van de bezoeker naar hun producten te trekken.

Branding

Maar naast het promoten, is de reputatie van je merk ook erg belangrijk. 

Een merk is het geheel van verwachtingen, herinneringen, verhalen en relaties die er samen toe leiden dat een gebruiker het ene product of dienst boven het andere verkiest. Daarom is branding gericht op het creëren van een uniek imago, dit kan werken voor een persoon, product, dienst of organisatie. 

Een merk komt niet zomaar tot stand, hiervoor vertrekken we vanuit de merkstrategie waarmee je het fundament voor je merk legt. Zonder een merkstrategie weet je simpelweg niet wat de unieke positionering van je merk inhoudt en laat nét dat – een slim geplaatst merk t.o.v. concurrenten en het ideale publiek – de holy grail zijn. 

Ben je een starter zonder bekendheid? 
Barst je de voegen uit en is het tijd om het imago van de onderneming mee omhoog te krikken? 
Zijn er specifieke productlijnen die je wenst te activeren?
Wil je een nieuw doelpubliek aanspreken, en denk je aan gerichte communicatie?

Merkstrategieën kunnen verschillende vormen aannemen, elk ‘merk traject’ is op maat van jouw situatie. Een positioneringsstrategie kan je oplossing zijn, maar een complete rebranding is misschien meer van toepassing in jouw groeifase.

Afhankelijk van welke strategie beantwoordt aan jouw situatie en identiteit zijn er toch een aantal basisonderdelen die ervoor zorgen dat je een gefundeerde start kunt maken. Vanuit je kernidentiteit (missie, visie, purpose) kan je bijvoorbeeld de storytelling en het achtergrondverhaal al bepalen, vanuit de merkpersoonlijkheid wordt de verbale en visuele identiteit vormgegeven, met je merkpositionering en merkbelofte weet je precies welke key messages je zal moeten uitsturen, enz. Uiteraard zijn er altijd situatie specifieke noden die best door een partner met expertise worden geadviseerd.

De herkenning van een merk is dus niet ‘zo maar’ even te bedenken en bestaat uit verschillende aspecten; een vertel model met key messages, je bedrijfsnaam, een pakkend logo, uitstraling en huisstijl, typografie, beeld, en nog veel meer.

Branding: McDondald’s maakt in deze campagne optimaal gebruik van zijn branding (kleuren, de arch, etc…). Iedereen weet dat het over McDonald’s gaat zonder dat het logo of de merknaam in beeld komen.

Kortom:
Marketing communiceert: “Koop ons product”
Branding communiceert: “We willen dat je ons product wilt hebben”

We kunnen de conclusie trekken dat er geen branding bestaat zonder marketing and the other way around. Het grote verschil voor ons is dat er bij branding meer wordt gefocust op de oprechte vorm van de onderliggende identiteit waardoor oprechte communicatie en relaties kunnen ontstaan tussen ondernemingen en gebruikers!

Bij KAPMES creëren we oprechte merken voor visionairs, innovators en durvers.

Hoe kunnen wij jou hiermee helpen?

Onze aanpak

  • Strategie:
    Hier bij KAPMES identificeren we eerst wat jouw merk uniek maakt en helpen we je te onderscheiden van de rest. 
  • Creatie:
    We activeren jouw doelen en positionering met alle nodige elementen voor een merk: van logo en kleurenpalet tot typografie en beeld. We helpen je ook met de tone of Voice van je bedrijf en we zorgen ervoor dat de uitstraling van jouw merk meer is dan alleen een logo.
  • Digitale marketing:
    Of het nu sociale media marketing en beheer is, E-commerce, of SEO & SEA ontwikkeling. Bij ons kan je terecht om jouw bedrijf nog beter in de kijker te zetten. 
  • Video en foto:
    De stijging van TikTok en Instagram Reels heeft dit nogmaals bewijzen, net als de story-functie die ook op meerdere platformen is geïntroduceerd. Bij KAPMES zorgen we dan ook voor passend beeldmateriaal bij jouw merkidentiteit.
  • Creatieve campagnes:
    Bij KAPMES creëren we campagnes voor je merk die mensen zullen onthouden.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw merkstrategie, om hierna de ideale klanten te overtuigen? Neem dan zeker contact op met ons, zo kunnen we kijken wat we voor jou en je merk kunnen doen.

digital branding bureau meeting

Hak de knoop door.

Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Als je meer wilt weten over branding trends, onze filosofie en/of een gratis online merkaudit van hoe jouw bedrijf momenteel online presteert, neem dan vandaag nog contact op met ons.

Wij denken graag met je mee.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.