Metaverse? Iets voor jouw bedrijf?

Je hebt nu waarschijnlijk wel al gehoord van de Metaverse. Je kunt er niet omheen.

In de afgelopen 30 dagen zijn er meer dan 10.000 artikelen verschenen die verwijzen naar de term, met bedrijven als Facebook, Mercedes, Nike, Gucci, Epic Games/Fortnite en Roblox die allemaal meedoen aan de actie.

Meer en meer bedrijven/celebrities die aanwezig zijn in de metaverse, maar hoe zit dat nu precies? En wat met jouw merk in de metaverse?

Hak de knoop door.

Metawat? Wat is dit nu echt?

Het concept van de metaverse kreeg een nieuwe golf van belangstelling nadat Facebook in 2021 werd omgedoopt tot Meta.

De metaverse of meta-universum is een virtuele wereld waar mensen kunnen samenkomen. De virtual reality-wereld (VR) zal via augmented reality (AR) integreren met de echte wereld (mixed reality).  Je zal in staat zijn om met een digitale kopie van jezelf in deze wereld af te spreken voor sociale activiteiten, samen films kijken op een scherm of gezelschapspellen spelen rond dezelfde tafel terwijl iedereen toch thuis zit. In de metaverse zal je ook werken achter virtuele schermen en praten met je  virtuele collega’s.


Waar staat de wereld nu?

De metaverse is nog niet volledig geïmplementeerd, maar sommige platforms bevatten al metaverse achtige elementen. De ervaring die het dichts bij de metaverse komt wordt momenteel aangeboden door videogames zoals Fortnite en Roblox.

Er zijn ook andere soorten platformen waar je met crypto een stuk grond kan kopen en erin kan bouwen. Somnium space en Decentraland zijn succesvolle voorbeelden die de blockchain-wereld combineren met virtual reality-toepassingen. Je kan een account aanmaken en er vrij in rondlopen en plaatsen ontdekken die andere gebruikers en bedrijven hebben ontwikkeld.

In Decentraland kan je vrij rondlopen en virtuele plaatsen ontdekken.


Welke branding zou jij als bedrijf kunnen doen ?

  1. vStore (MetaVRse)
    Virtuele showrooms of vStores stellen klanten in staat rondleidingen te volgen door een ruimte of faciliteit en te interageren met allerlei objecten, variërend van een complete catalogus van industriële machines tot klein gereedschap of technische processen. Dit kan worden gebruikt om elk detailhandelproduct in 3D te visualiseren en ermee te interageren, van auto’s tot mode tot juwelen en NFT digitale activa – noem maar op.
  1. Product Sales Training
    Mensen in het veld geven aan dat product demo’s en sales training bijna altijd identiek zijn. Waaro mdeze dan neit slechts 1 keer maken in de meta vversen en meerdere keren delen of gebruiken.
  1. Geavanceerde 3D Analytics en Data visualisatie
    Tot nu toe was de data die je kon verzamelen en delen met je klanten tweedimensionaal. De introductie van de Z-dimensie maakt real time heat maps en andere toepassingen mogelijk. De toekomst van data is hier en ze is in 3D.
  1. Customizers & Configurators (Mercedes & Nike)
    Je kan bij sommige bedrijven live je product samenstellen en bekijken. Denk aan een nieuwe auto configureren, kleurcombinaties op schoenen testen of badkamers designen.
nike-metaverse

Nike laat klanten verschillende soorten schoenen in verschillende kleuren samenstellen en bekijken.

  1. Testen van nieuwe designs en kleurstellingen (Nike)
    Deze proof-of-concept laat zien hoe consumenten hun ideale show kunnen ontwerpen. De informatie die uit deze ervaring wordt verkregen, kan direct worden gekoppeld aan business intelligence tools.
  1. Gamified Commerce (Balenciaga & Louis Vuitton)
    Balenciaga bracht haar Fall 2021 collectie uit in de vorm van een online video game getiteld Afterworld: The Age of Tomorrow. Het dystopische spel brengt het merk op een volledig 3D, interactieve manier tot leven. Het Franse iconische merk Louis Vuitton creëerde een iOS- en Android-game waarin spelers 200 kaarsen verzamelen om fascinerende verhalen over het merk te ontgrendelen.
  1. Sponsoring van evenementen en concerten (Fortnite)
    Fortnite had onlangs Travis Scot en Ariana Grande als gastheer voor een groot optreden. Massive Attack speelde de hoofdrol op een muziekfestival dat door Minecraft werd georganiseerd. Naarmate meer evenementen en concerten in de metaverse worden georganiseerd, zullen bedrijven een overvloed aan mogelijkheden krijgen voor potentieel winstgevende sponsoring. Natuurlijk hoef je zelf geen grote investering te doen. Je kan ook eenvoudig weg als sponsor deelnemen in de metaverse. Ook dan zal je het publiek bereiken.

In augustus 2021 gaf Ariana Grande een druk bezocht concert in het spel Fornite.


Moet je als bedrijf aanwezig zijn in de Metaverse?

Of de metaverse de toekomst is van menselijke interactie in digitale omgevingen valt nog te bezien. Voorlopig moet je het verkennen en weten wat er speelt. Of jouw bedrijf aanwezig moet zijn in de metaverse ligt aan jouw merkstrategie want het moet kloppen met het verhaal van je merk.

Maakt de Metaverse een deel uit van de toekomst van jouw bedrijf of niet?


Hak de knoop door.

Knopen doorhakken ging nog nooit zo vlot.

Kom je er toch niet helemaal uit of heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
We denken graag met je mee.

Volg ons op social media of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om verder te delen in onze kennis.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.


Nog even in het kort.

De metaverse of meta-universum is een virtuele wereld waar mensen kunnen samenkomen.

Je kan in de metaverse afspreken voor sociale activiteiten, samen films kijken op een scherm of gezelschapspellen spelen met je vrienden. In de metaverse zal je ook werken achter virtuele schermen en praten met je  virtuele collega’s.

Of jouw bedrijf aanwezig moet zijn in de metaverse ligt aan jouw merkstrategie want het moet kloppen met het verhaal van je merk.